تغییر رنگ کامپوزیت

کامپوزیت ونیر جزو محبوب ترین روش‌های زیبایی دندانپزشکی است که تاثیر مستقیم و بسزایی در اعتماد به نفس افراد دارد. ونیر کامپوزیت در صورت مراقبت صحیح و انجام اصولی طول عمری بالا و مقاومتی مطلوب دارد. این تکنیک دندانپزشکی موجب نقش بستن لبخندی زیبا و دلربا در چهره فرد می شود.

هر تکنیک زیبایی علاوه بر مزایای بسیار ممکن است عوارض و معایبی را نیز دارا باشد. کامپوزیت ونیر علاوه بر کاربردهای فراوان و ویژه، دارای نکات ضعفی نیز است. یکی از نکات ضعف این تکنیک زیبایی، تغییر رنگ بعد از گذشت مدتی از اجرای آن می باشد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین دلایل تغییر رنگ کامپوزیت ونیر دندان آشنا کنید. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی نمائید.

آیا رنگ کامپوزیت خود به خود تغییر می کند؟

با توجه به اینکه بسیاری در مورد تغییر رنگ کامپوزیت ونیر بعد از گذشت مدت زمانی صحبت می کنند برای بسیاری که قصد انجام اینکار را دارند سوالات بسیاری مطرح می شود. یکی از این سوالات این است که آیا رنگ کامپوزیت ونیر بعد از مدتی خود به خود تغییر می کند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که کامپوزیت ونیر به خودی خود تغییر رنگ یا ساختار نمی دهد. عاملی که در این تغییر رنگ می تواند تاثیر گذار باشد درصد رزین مورد استفاده و کیفیت آن است.

احتمالا شما هم تا کنون تعرفه های متفاوتی از هر واحد کامپوزیت ونیر را دیده اید. یکی از فاکتورهای مهم و تاثیر گذار این تفاوت ها کیفیت و مرغوب بودن مواد کامپوزیت است. در صورت استفاده از متریال مرغوب و با کیفیت، می توانید برای مدت زمانی طولانی از داشتن لبخندی زیبا و جذاب لذت ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: مراحل کامپوزیت ونیر دندان

 

تغییر رنگ کامپوزیت

علت های مهم تغییر رنگ کامپوزیت

اگر قصد انجام کامپوزیت ونیر را دارید پس بهتر است قبل از انجام آن با مهم ترین فاکتورهایی که سبب تغییر رنگ آن می شود آشنا شوید.

کیفیت متریال مورد استفاده:

از اصلی ترین فاکتورهای کیفیت و موفقیت آمیز بودن هر تکنیکی متریال و تجهیزات مورد استفاده می باشد. با توجه به برندها و کیفیت های متفاوتی که در بازار وجود دارد باید سعی کنید برای داشتن نتیجه مطلوب و لبخندی رضایت بخش حتما از مواد اولیه با کیفیت و شناخته شده استفاده نمائید.

آسیب به دندان های طبیعی:

در صورتی که دندان طبیعی دچار ضربه یا آسیب شود ممکن است در اثر از بین رفتن بافت بخشی از دندان شاهد تغییر رنگ در آن باشید. روکش کامپوزیت بسیار ظریف و شفاف است. اگر میزان تغییر رنگ دندان طبیعی قابل توجه باشد قطعا حتی با وجود کامپوزیت نیز این تغییر رنگ محسوس خواهد بود. در این شرایط برخی شاید تصور کنند که این تغییر رنگ مربوط به کامپوزیت ونیر است در صورتی که آسیب به بافت دندان موجب این خطای دید شده است.

پوسیدگی دندان ها:

از میان عواملی که در تغییر رنگ کامپوزیت ونیر می توانند تاثیر بگذارند می توان به پوسیدگی دندان ها اشاره نمود. اگر دندان های طبیعی دچار پوسیدگی شوند قطعا با افزایش پوسیدگی شاهد تغییر رنگ دندان خواهید بود. این تغییر به مرور و با گذشت زمان بر کیفیت کامپوزیت تاثیر خواهد گذاشت.

تخصص و مهارت دندانپزشک:

تخصص و مهارت دندانپزشک ارتباط مستقیمی با کیفیت و نتیجه نهایی کامپوزیت شما خواهد داشت. اگر دندانپزشک تخصص و مهارت لازم را نداشته باشد به دلیل عدم فرم دهی و پولیش مناسب بعد از مدتی شاهد زردی در کامپوزیت ونیر خواهید بود. از دیگر عوارض نداشتن تخصص کافی می توان به ایجاد فضای بین دندانی اشاره نمود. اگر دندانپزشک در اجرای کامپوزیت ونیر مهارت کافی را نداشته باشد با ایجاد فضای بین دندانی سبب ایجاد فضایی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری ها و در نتیجه پوسیدگی دندان و ایجاد ظاهری نامطلوب در کامپوزیت خواهد شد.

تحلیل رفتن لثه:

تحلیل لثه به خودی خود عاملی برای تغییر رنگ کامپوزیت ونیر نیست بلکه این عامل، شرایطی را محیا می کند که امکان تغییر رنگ در کامپوزیت را افزایش می دهد. تحلیل لثه اگر مورد بی توجهی قرار گیرد شرایط را برای تجمع باکتری ها فراهم می کند. تجمع باکتری و پلاک دندان می تواند به مرور زمان بر کیفیت و درخشندگی کامپوزیت ونیر موثر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تفاوت کامپوزیت و پرسلن

 

تغییر رنگ کامپوزیت

استفاده از دخانیات و سیگار:

یکی از نکات مراقبتی بعد از کامپوزیت ونیر عدم استفاده از دخانیات و سیگار است. نیکوتین موجود در دخانیات سبب ایجاد لکه های زرد بر روی کامپوزیت ها و ظاهری نامطلوب می شود.

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان:

عدم توجه نسبت به بهداشت دهان و دندان سبب تجمع باکتری ها و مواد غذایی بر روی کامپوزیت و تغییر رنگ آن به مرور زمان خواهد شد.

رژیم غذایی نا مناسب:

دندانپزشک بعد از انجام کامپوزیت ونیر لیستی از مراقبت های ضروری را در اختیار شما قرار می دهد. داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از این نکات می باشد. عدم مصرف بیش از حد موادی غذایی که سبب تغییر رنگ کامپوزیت می شوند از نکاتی است که باید به آن توجه نمائید. از جمله این موارد می توان به قهوه،زعفران،مواد الکلی،توت فرنگی، چای و نوشابه اشاره نمود.

توجه نمائید که میزان تغییر رنگ کامپوزیت ونیر به مهارت دندانپزشک و عدم توجه به نکات مراقبتی بستگی دارد. مثلا هر چقدر بیشتر مواد غدایی که موجب تغییر رنگ کامپوزیت می شود استفاده کنید به همان میزان زودتر شاهد تغییر ظاهر روکش خود خواهید بود.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: رنگ کامپوزیت ونیر

پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ونیر

اگر می خواهید کامپوزیت ونیر شما بعد از مدتی دچار تغییر رنگ نشود باید نسبت به نکات مراقبتی و نگهداری بعد از آن کوشا باشید. بعد از کامپوزیت ونیر معمولا هیچ منع غذایی برای شما وجود ندارد اما با کمتر کردن مصرف بعضی مواد غذایی می توانید برای مدت زمان بیشتری از زیبایی دندان های خود لذت ببرید.

استفاده از دهانشویه مناسب که توسط متخصص به شما معرفی می شود می تواند در حفظ ظاهر زیبای کامپوزیت کمک کننده باشد. توجه کنید که اصلا نباید از دهانشویه هایی استفاده کنید که حاوی الکل و فلوراید هستند. زیرا این مواد به مرور زمان سبب آسیب به چسب کامپوزیت و از بین رفتن درخشندگی آن می شود. استفاده منظم از مسواک و نخ دندان مناسب برای کامپوزیت می تواند عمر آن را افزایش و در حفظ زیبایی آن کمک کننده باشد

یکی از عوارض کامپوزیت ونیر تغییر رنگ آن بعد از گذشت مدتی است که به راحتی و با توجه به نکات مراقبتی می توانید از آن پیشگیری نمائید. از مهم ترین نکاتی که در حفظ کیفیت کامپوزیت موثر است، دقت در انتخاب دندانپزشک با تجربه و متبحر می باشد. شما می توانید با تحقیق و بررسی در مورد دندانپزشک خود تا حد زیادی از عوارض احتمالی مانند تغییر رنگ کامپوزیت ونیر پیشگیری نمائید.

تغییر رنگ کامپوزیت

کلینیک دکتر دارایی، با بهره مندی از حضور متخصصان به نام و شناخته شده آماده ارائه انواع خدمات زیبایی دندان و اصلاح طرح لبخند می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره های موجود در وبسایت کلینیک تماس حاصل نمائید.

در صورتی که نیاز به انجام خدمات تخصصی مانند بلینچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و …. داشتید با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *