عوارض کامپوزیت دندان

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به عوارض کامپوزیت دندان در اختیارتان قرار بدهیم. دندان ها یکی از مقاوم ترین اجزای بدن هستند که سلامت آن می تواند به طور مستقیم در کیفیت زندگی انسان ها تاثیر گذار باشد. دندان های زیبا و سالم ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس و کیفیت روابط اجتماعی افراد دارند. شکستگی دندان ها، تغییر رنگ، ترک خورگی و یا پوسیدگی آنها می تواند ظاهری ناخوشایند و زننده در چهره و لبخند فرد ایجاد نماید. کامپوزیت ونیر تحول عظیمی را در صنعت زیبایی ایجاد نموده است.

دندانپزشکان با استفاده از این تکنیک لبخندی بسیار زیبا و جذاب را به افراد هدیه می دهند. هر روش زیبایی و درمانی در عین مزایا و کاربردهای فراوان ممکن است معایب و عوارضی هرچند مختصر را به همراه داشته باشد. کامپوزیت ونیر نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با عوارض کامپوزیت دندان آشنا کنیم. اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی را راجع به عوارض کامپوزیت دندان به دست بیاورید تا انتها با ما همراه باشید.

عوارض کامپوزیت دندان

عوارض احتمالی کامپوزیت ونیر

کامپوزیت ونیر یکی از پرکاربردترین درمان های زیبایی در دندانپزشکی است که مزایای بسیاری را برای مراجعه کنندگان به دنبال دارد. با استفاده از کامپوزیت ونیر مشکلات و عیوب ظاهری دندان مانند شکستگی، پریدگی، پوسیدگی، حفره های دندانی، تغییر رنگ دندان ها و لکه های سطحی دندان به راحتی قابل رفع شدن هستند.

کلینیک دکتر دارایی با توجه به رسالت پزشکی و تعهد کاری، خود را ملزم به اطلاع رسانی در زمینه معایب و عوارض احتمالی هر درمان زیبایی می بیند. کامپوزیت ونیر ممکن است عوارضی هرچند خفیف که قابل پیشگیری و درمان هستند را به دنبال داشته باشد که در ادامه عوارض کامپوزیت دندان را برای شما شرح می دهیم.

طول عمر کامپوزیت:

مواد و متریال مورد استفاده در کامپوزیت دندان دارای کیفیت های مختلفی هستند. اما به طور کلی نمی توان از این تکنیک زیبایی انتظار بسیار بالایی را داشت. کامپوزیت ونیر نسبت به سایر روش های اصلاح لبخند ار کیفیت و طول عمر کمتری برخوردار است.

مقاومت کامپوزیت ونیر:

با توجه به ضعف کامپوزیت در برابر ضربه و مواردی مانند دندان قروچه بهتر است برای دندان های پشتی از تکنیک های دیگر دندانپزشکی بهره ببرید. کامپوزیت ممکن است در اثر استفاده بیش از حد و غیر اصولی از نخ دندان نیز دچار آسیب شود.

ظاهر کامپوزیت ونیر:

کامپوزیت ونیر به طور کلی ظاهری برجسته و مشخص ایجاد می نماید. به دلیل عدم تراش مینای دندان در کامپوزیت ممکن است این برجستگی برای برخی ناخوشایند و زننده باشد. البته گاهی اوقات و با صلاحدید دندانپزشک مقداری از مینای دندان مراجعه کننده باید تراشیده شود.

عوارض کامپوزیت دندان

تغییر رنگ:

یکی از عوارض کامپوزیت دندان تغییر رنگ سریع آن است. اگر جزو دسته افرادی هستید که بسیار به نوشیدنی هایی که موجب تغییر رنگ دندان می شود علاقه دارید پس همیشه با مسواک منظم می توانید از این عارضه شایع کامپوزیت ونیر جلوگیری نمائید.

حساسیت نسبت به تغییرات دما:

از شایع ترین عوارض کامپوزیت دندان حساسیت به تغییر دما است. عده ای از مراجعه کنندگان از بروز درد هنگام مصرف نوشیدنی سرد و یا گرم شکایت دارند که علت این امر تراش سطحی ایجاد شده بر روی مینای دندان است. البته این عارضه بعد از گذشت چند روز از انجام کار شما بر طرف خواهد شد.

در صورتی که درد و ناراحتی شما بعد از گذشت مدتی بر طرف نشد می تواند نشان دهنده مشکلاتی مانند پوسیدگی و یا شکستگی در دندان های شما باشد. توجه کنید که با انتخاب دندانپزشک متخصص و مجرب به راحتی می توانید از بروز عوارض این چنینی پیشگیری نمائید. دندانپزشکان متعهد و با تجربه حتما قبل از انجام کامپوزیت ونیر تمامی دندان های فرد را معاینه و از سلامت آنها مطمئن می شوند.

مشکلات و التهاب لثه:

یکی دیگر از عوارض کامپوزیت دندان التهاب لثه است. کامپوزیت ونیر یک روکش دندانی است که قطعا مدت زمانی را برای هماهنگ شدن لثه با آنها باید صبر کنید. در صورت اجرای ناشیانه کامپوزیت ونیر ممکن است عوارضی از جمله قرمزی و التهاب در لثه های شما ایجاد شود که موجب مشکلاتی جدی تر مانند عفونت لثه شود.

عدم هماهنگی ظاهری:

یکی از عوارض کامپوزیت دندان که ممکن است بعد از کامپوزیت ونیر افراد را از انجام این تکنیک ناراضی کند عدم هماهنگی ظاهری روکش با دندان های مجاور است. انتخاب رنگ کامپوزیت باید هوشمندانه و دقیق باشد تا نهایت هماهنگی و انطباق را با دندان های کناری داشته باشد. شما با انتخاب دندانپزشکی با تجربه و متخصص می توانید احتمال بروز مشکلات این چنینی را به حداقل برسانید.

احتمال ایجاد پوسیدگی در دندان ها:

پوسیدگی و آسیب به دندان های طبیعی افراد از جمله عوارض شایع انجام ناشیانه کامپوزیت ونیر دندان است. در صورتی که به طور منظم و دوره ای برای چکاپ دندان ها به دندانپزشک مراجعه نمائید قطعا احتمال بروز این مشکل نیز به حداقل خواهد رسید.

بوی نامطبوع دهان:

از شایع ترین عوارض کامپوزیت دندان ونیر ایجاد بوی نامطبوع در دهان است. یکی از علل بوی نامطبوع دهان بعد از کامپوزیت می تواند استفاده از متریال و مواد نامرغوب باشد. از دیگر عواملی که موجب بوی بد دهان بعد از کامپوزیت می شود و ارتباط مستقیمی با مهارت و تخصص دندانپزشک دارد، فاصله بین دندان طبیعی و روکش است. اگر اجرای کامپوزیت به صورت حرفه ای و اصولی انجام نشود موجب تجمع پلاکت و باکتری در فضای بین دندانی می شود که علاوه بر بوی نامطبوع، سلامتی دندان ها را نیز تهدید می کند.

تراش دادن دندان ها برای کامپوزیت ونیر:

معمولا در اجرای کامپوزیت ونیر آنقدر میزان تراش دندان ناچیز و سطحی است که اصلا مشخص نیست و هیچ آسیبی به ساختار دندان وارد نمی کند. مشکل زمانی است که دندان های مراجعه کننده بسیار بزرگ و برجسته باشد و تراش آن توسط فرد ناشی و بی تجربه انجام شود. در این شرایط با توجه به ایجاد تغییر و یا لطمه به دندان طبیعی برداشتن کامپوزیت ونیر باید تحت شرایط خاصی انجام شود که زیبایی فرد را تحت الشعاع قرار ندهد.

عوارض بعد از برداشتن کامپوزیت ونیر:

یکی از عوارض کامپوزیت ریموو آن است. معمولا افرادی که دندان های خود را ریموو می کنند تا چند روز باید با عوارضی چون درد خفیف و التهاب دست و پنجه نرم کنند. اما توجه کنید که دیگر بعد از ریموو دندان هایتان درخشش و شفافیت قبل را ندارد.

عوارض کامپوزیت دندان

پیشگیری از عوارض کامپوزیت دندان ونیر

تا اینجا شما را با عوارض و معایب احتمالی کامپوزیت ونیر به خوبی آشنا کردیم. حال وقت آن است که بدانید با انجام کارهایی ساده می توانید احتمال بروز این عوارض را به حداقل ترین حالت ممکن برسانید. توجه به نکات مراقبتی و بهداشتی بعد از کامپوزیت ونیر می تواند تا حد بالایی از مشکلات شایع آن بکاهد.

هر روزه به طور مرتب از مسواک، نخ دندان و محلول شوینده مخصوص که دندانپزشک شما آن را معرفی می کند استفاده نمائید. تحقیق در مورد تجربه و سابقه دندانپزشک نیز می تواند کمک بسیار بزرگی باشد. با تحقیق و انتخاب دندانپزشک متعهد و با تجربه می توانید از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض بعد از کامپوزیت ونیر پیشگیری نمائید.

کلینیک دکتر دارایی با تکیه بر تخصص و تجربه دندانپزشکان خود، مفتخر به کسب رضایت حداکثری مراجعه کنندگان و زیباجویان خود می باشد. این مجموعه هر روزه و با رزرو نوبت قبلی آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی کامپوزیت دندان به شما عزیزان می باشد.

کامپوزیت ونیر می تواند لبخندی جذاب و به یاد ماندنی را برای افراد خلق نماید اما این روش نیز دارای معایب و یا عوارضی احتمالی است که با توجه به برخی نکات ساده و کلیدی می توانید احتمال بروز آن را به حداقل و یا صفر برسانید.

امیدواریم اطلاعاتی را که راجع به عوارض کامپوزیت دندان در اختیارتان قرار دادیم مورد قبول واقع شده باشد. توجه کنید که با انتخاب یک دندانپزشک با تجربه و متعهد می توانید احتمال بروز تمامی عوارضی که برای شما بیان نمودیم را به صفر برسانید. کامپوزیت دندان علاوه بر عوارض احتمالی برخی موارد منع انجام نیز دارد که حتما قبل از اقدام، در مورد آن نیز، اطلاعات کافی را کسب نمائید.

در صورتی که نیاز به انجام خدمات تخصصی مانند بلینچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و …. داشتید با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *