در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به مراحل کامپوزیت ونیر دندان در اختیارتان قرار بدهیم. لبخندی زیبا و جذاب می تواند در کیفیت روابط افراد تاثیر گذار باشد.

کامپوزیت ونیر یکی از روش های مدرن و محبوب برای داشتن لبخندی محصور کننده و گیرا است. مراحل کامپوزیت ونیر دندان برای همه یکسان و ثابت است. مراحل کامپوزیت ونیر دندان معمولا با آماده سازی دندان برای نصب آغاز می گردد و با پولیش دندان به پایان می رسد. ما در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل و تفصیلی با تمام مراحل کامپوزیت ونیر دندان آشنا کنیم.

اگر شما هم می خواهید اطلاعاتی را راجع به مراحل کامپوزیت ونیر دندان به دست بیاورید تا پایان این مطلب ما را همراهی نمائید.

مراحل کامپوزیت ونیر دندان

مراحل کامپوزیت ونیر دندان

مراجعه کنندگانی که قصد کامپوزیت ونیر دندان دارند معمولا در یک جلسه مشاوره با روند کاری آشنا خواهند شد. کامپوزیت ونیر روشی امن و سریع برای داشتن یک لبخند زیبا و پوشش دادن مشکلات ظاهری دندان است. در اولین مراجعه نزد دندانپزشک معمولا سلامت کلی دهان و دندان بررسی و معاینه می گردد.

در صورت وجود مشکلاتی که حتما قبل از شروع کار باید رفع شوند، اولین جلسه بعد از معاینه مربوط به رفع مشکلات قبل از ونیر کامپوزیت خواهد بود و در غیر اینصورت اگر مراجعه کننده شرایط شروع کار را داشته باشد قطعا روال کامپوزیت ونیر دندان برای او آغاز خواهد شد.

مشاوره اولیه: در این مرحله دندانپزشک در مورد خواسته ها و انتظارات شما و هدفتان از انجام کامپوزیت ونیر صحبت می کند. یک معاینه کلی از دهان و دندان شما انجام می شود.

انتخاب رنگ: یکی از مراحل کامپوزیت ونیر دندان انتخاب رنگ آن است. ونیر کامپوزیت یک لایه روکش نازک از جنس رزین هستند که در رنگ های محتلفی قابل اجرا هستند. شما می توانید انتخاب رنگ مناسب برا به دندانپزشک خود واگذار نمائید تا با استفاده از ست انتخاب رنگ و دستگاه دیجیتال بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد.

در انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت حتما رنگ طبیعی دندان خود، رنگ پوست و کلی چهره را هم مد نظر قرار دهید. انتخاب رنگ هایی خیلی روشن که تناسبی با چهره ندارد می تواند نتیجه کار را مصنوعی و غیر طبیعی جلوه دهد.

بررسی سلامت لثه و دندان: یکی دیگر از مراحل کامپوزیت ونیر دندان بررسی کامل لثه می باشد.  این مرحله از انجام کامپوزیت ونیر می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. دندانپزشک قبل از شروع کار حتما تمامی موارد سلامتی دهان و دندان از جمله عدم عفونت لثه، عدم پوسیدگی و یا شکستگی در دندان ها را بررسی می کند.

بستر کامپوزیت ونیر از اهمیت بالایی برخوردار است پس حتما باید قبل از آن تمامی دندان های پوسیده و دارای مشکل درمان شوند. کامپوزیت ونیر راهی برای داشتن لبخندی جذاب است پس در افرادی که مشکلات لثه دارند باید ابتدا ایرادات لثه را رفع نمود. اگر لبخند لثه ای دارید مرحله اول شروع کار می تواند برای شما لیفت لثه باشد.

آماده سازی بستر نصب کامپوزیت ونیر: مرحله بعدی در کامپوزیت ونیر آماده سازی دندان به عنوان بستر نصب کامپوزیت ونیر است. معمولا در اکثر مراجعه کنندگان نیازی به تراش مینای دندان نمی باشد اما اگر دندانپزشک تشخیص دهد که باید مقداری از مینای دندان شما تراش داده شود حتما با اینکار نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

در مرحله آماده سازی حتما باید سطح دندان کاملا خشک و تمیز باشد. دندانپزشک به خوبی دندان را پاک می کند تا عاری از حتی ذره ای بزاق و خون و یا ترشحات باشند.

مراحل کامپوزیت ونیر دندان

ایجاد تخلخل در بستر نصب: برای نصب و ایجاد اتصال بهتر نیاز است که سطح دندان مقداری متخلخل باشد. برای این کار دندانپزشک از نوعی ژل اسیدی بهره می برد. بعد از قرار دادن و پاشیدن ژل اسیدی بر روی دندان باید سریعا و بعد از چند ثانیه پاک شوند. این ژل در ایجاد بستری مناسب جهت اتصالی قوی بسیار کمک کننده می باشد.

باندینگ دندان: ماده‌ای به نام باندینگ که نوعی پلاستیک پیوند دهنده است روی دندان اعمال می‌شود تا به اتصال ونیر به دندان کمک کند. این ماده با استفاده از نور لیزر کاتالیست های موجود در آن بعد از حدودا 20 ثانیه سفت می‌شود.

فرم دهی: این مرحله از انجام کامپوزیت ونیر از اهمیت بالایی برخوردار است . دندانپزشک با لایه گذاری مرحله به مرحله و فرم دهی مواد کامپوزیتی که روی دندان ها اعمال شده اند مشکلات ظاهری و عیوب دندان را پوشش می دهد. مرحله فرمدهی دندان از جهتی حائز اهمیت است که تاثیر بسیاری در اصلاح طرح لبخند دارد.

در این مرحله از انجام کار تبحر و تجربه دندانپزشک بسیار می تواند تعیین کننده باشد. دندانپزشک ونیر را به دقت روی دندان قرار می‌دهد. شکل و اندازه ونیر تنظیم می‌شود تا با دندان‌های مجاور هماهنگ شود.

سفت کردن کامپوزیت: بعد از قراردادن مواد کامپوزیت بر روی دندان ها باید اتصالی قوی بین مواد و دندان ایجاد شود. نور لیزر می تواند اتصالی محکم را ایجاد کند. دندانپزشک برای هر دندان حدودا تا 40 ثانیه از لیزر سفت کننده استفاده می کند.

پولیش کاری: تقریبا به پایان مراحل نصب کامپوزیت ونیر نزدیک می شوید. برای داشتن لبخندی زیبا و درخشان حتما باید سطح ونیر با استفاده از مواد مخصوص صاف و صیقلی شود. دندانپزشک برای این کار از دیسک یا نوارهای سمباده ای بهره می گیرد. این کار به داشتن ظاهری طبیعی و درخشان بسیار کمک می کند. در این مرحله می توان برخی زوایای ونیر را نیز اصلاح نمود.

بررسی نهایی: دندانپزشک از شما می‌خواهد که به آرامی گاز بزنید و بجوید تا مطمئن شود که ونیر به درستی در جای خود قرار گرفته است تا در صورت نیاز، تنظیمات جزئی انجام می‌شود.

توجه نمائید که تمام مراحل کامپوزیت ونیر دندان معمولا در یک جلسه به پایان می رسد اما در برخی موارد دندانپزشک تشخیص می دهد که مراحل نصب باید در دوجلسه به اتمام برسد. اگر می خواهید برای مدت زمانی طولانی از زیبایی لبخند خود لذت ببرید حتما نسبت به مراقبت ها و نکات بعد از کامپوزیت ونیر دندان حساس باشد.

مراحل کامپوزیت ونیر دندان

با توجه به اهمیت لبخند و تاثیر آن در ظاهر افراد، روش های مختلفی برای ایجاد جذابیت در لبخند وجود دارد. ونیر کامپوزیت روشی ساده و سریع است که مهارت و تخصص دندانپزشک در انجام آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مراحل انجام و نصب کامپوزیت ونیر در تمامی افرادی که دارای سلامت دهان و دندان هستند یکسان است.

اما اگر برخی مشکلات یا عیوب ظاهری در دهان و دندان وجود داشته باشد باید حتما قبل از شروع کار نسبت به رفع این موارد اقدام شود. اگر می خواهید از ونیر کامپوزیت دندان خود نتیجه ای رضایت بخش داشته باشید پس در انتخاب دندانپزشک خود کمی وسواس و حساسیت به خرج دهید.

کلینیک دکتر دارایی با کادری متخصص و متعهد آماده ارائه خدمات کامپوزیت ونیر به شما عزیزان می باشد. شما می تواند برای رزرو نوبت جهت مشاوره با شماره های موجود در وبسایت کلینیک تماس حاصل نمائید.

در صورتی که نیاز به انجام خدمات تخصصی مانند بلینچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و …. داشتید با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *