میناکاری دندان

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به میناکاری دندان در اختیارتان قرار بدهیم. دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند که در صورت بروز مشکل برای این عضو روش های بسیاری برای درمان یا جایگزین کردن آن ها وجود دارد. دندان ها علاوه بر اینکه تاثیر زیادی در زیبایی افراد دارد فاکتور مهمی نیز در داشتن یک زندگی با کیفیت می باشند.

سخت ترین قسمت دندان و البته بدن انسان مینای دندان می باشد. درست است که مینای دندان سخت ترین قسمت بدن است اما موامل مختلفی ممکن است باعث از بین رفتن آن شوند. در علم دندانپزشکی روش های مختلفی برای درمان مشکلات مختلف دندان وجود دارد. برای درمان از بین رفتن مینای دندان نیز دندانپزشکان از روش میناکاری دندان استفاده می کنند. اگر شما هم مشتاق به کسب اطلاعات در مورد میناکاری دندان می باشید پس تا پایان این مطلب ما را همراهی نمائید.

میناکاری دندان چیست؟

دندان از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که سخت ترین قسمت آن مینای دندان می باشد. مینای دندان اصلی ترین بخش دندان است که نقش محافظتی را برای این عضو ایفا می کند. مینای دندان یک پوشش از ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت و برخی مواد معنی دیگر در مقدار کمتر می باشد که روی دندان را پوشانده است و به صورت یک محافظ و عایق در برابر سرما، گرما و ضربه عمل می کند.

همانطور که توضیح دادیم مینای دندان از مواد معدنی تشکیل شده و نمی توان آن را به عنوان یک سلول زنده در بافت بدن دانست اما با توجه به پیشرفت روز افزون علم روش های مختلفی با توجه به شدت آسیب مینای دندان برای آن وجود دارد. در صورتی که مشکل دندان سطحی باشد می توان با روش هایی چون ایمپلنت یا پر کردن برای ترمیم آن استفاده نمود اما اگر مشکل دندان جدی تر باشد دندانپزشک سراغ روش هایی چون لمینت و تاج دندان می رود. تمامی این روش برای جلوگیری از پیشروی و گسترش پوسیدگی می باشد.

چگونه بدانیم مینای دندان آسیب دیده است؟

معمولا آسیب دیدن مینای دندان دارای علائم و نشانه های گوناگونی می باشد که دندانپزشک با توجه به این علائم سعی در شناخت مشکل و درمان ان برای جلوگیری از پوسیدگی و مشکلات بیشتر دارد. در صورتی که علائم زیر را در دندان های خود احساس نمودید احتمالا قسمتی از دندان شما نیز دچار فرسایش شده است پس در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص مراجعه نمائید.

دندان ترک خورده یا پوسیده که البته درد بسیار زیادی را نیز به همراه دارد.

در صورتی که هنگام مصرف خوراکی و نوشیدنی های سرو و گرم دچار درد دندان می شوید احتمال پوسیدگی و آسیب در دندان های شما بسیار زیاد است.

یکی از اصلی ترین نشانه های آسیب دیدگی و فرسایش مینای دندان فرورفتگی می باشد.

داشتن دندان هایی که تیره تر از حالت معمول می باشند و تغییر رنگ داده اند.

این علائمی که برای شما شرح دادیم اصلی ترین نشانه های آسیب دیدگی مینای دندان است که البته با درد زیادی نیز همراه می باشند. کسانی که مینای دندان آن ها دچار فرسایش شده است در خوردن و آشامیدن دچار مشکلات و اذیت می باشند به گونه ای که از مصرف نوشیدنی سرد یا گرم محروم می شوند.

توجه کنید که اگر نسبت به درمان این مشکل بی تفاوت باشید به زودی دچار مشکلات جدی تری چون شکستکی دندان و سوراخ شدن آن مواجه خواهید شد. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر دارایی ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی به شما عزیزان می باشد. برای رزرو نوبت جهت هر گونه خدمات زیبایی دندانپزشکی و میناکاری دندان می توانید به وب سایت کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی مراجعه نمائید.

انواع آسیب مینای دندان

درست است که مینای دندان بخش سخت و مقاومی می باشد اما آسیب و فرسایش آن می تواند بسیار آزار دهنده باشد. انواع آسیب مینای دندان عبارتند از

آسیب دیدگی حداقلی مینای دندان: این سطح از آسیب دیدگی مینای دندان معمولا آنقدر خفیف است که با استفاده مداوم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می توان آن را از بین برد.

آسیب دیدگی جزئی و در سطح میانی: آسیب دیدگی جزئی مینای دندان به گونه ای می باشد که دندانپزشک مجبور به تراشیدن بخشی از دندان و ترمیم آن قسمت با کامپوزیت و یا میناکاری دندان است.

آسیب جدی و شدید مینای دندان: اگر مینای دندان دچار آسیب جدی و شدید شده باشد نه تنها فرد باید درد زیادی را تحمل کند بلکه درمان آن نیز پیچیده تر خواهد بود. در این مرحله برای حفظ دندان و جلوگیری از گسترش پوسیدگی معمولا از روش هایی چون عصب کشی و ایمپلنت استفاده می شود.

انواع روش های درمان مینای دندان

در میناکاری دندان، دندانپزشک با توجه به وسعت و شدت آسیب یا پوسیدگی یکی از روش های زیر را توصیه می کند.

میناکاری دندان برای مشکلات سطحی: در صورتی که مشکل مینای دندان بسیار سطحی باشد دندانپزشک روش های سریع و بدون دردی را برای رفع این مشکل ارائه می کند.

کامپوزیت ونیر: کامپوزیت دندان از جنس رزین و مطابق با رنگ دندان می باشد این درمان برای مواردی چون فاصله بین دندانی، سائیدگی دندان، رفع کوتاهی دندان و رفع تراشیده شدن دندان کاربرد دارد.

باندینگ: یکی از روش های زیبایی در دندانپزشکی باندینگ دندان است که به وسیله مواد کامپوزیتی ترک ها و شکستگی های دندان ترمیم می شود.

استفاده از روکش یا تاج دندان: تاج روکشی از جنس رزین، فلز و یا پرسین می باشد که برای بازیابی عملکرد دندانهای آسیب دیده یا ترمیم شده استفاده می شود.

میناکاری دندان جزو روش های درمانی و زیبایی تخصصی دندان است که با توجه به حساسیت و اهمیت آن نمی توان به هر دندانپزشک بی تجربه ای برای این مهم اعتماد نمود. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر دارایی جزو با سابقه ترین و شناخته شده ترین مراکز تخصصی دندانپزشکی در ولنجک است.

در این مجموعه انواع خدمات زیبایی دندانپزشکی اعم از لمینت، کامپوزیت و میناکاری دندان و …توسط متخصصین متبحر و باتجربه به مراجعه کنندگان ارائه می شود. کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر دارایی مفتخر به داشتن رضایت حداکثری مراجعه کنندگان است. اگر شما هم برای داشتن چهره ای جذاب و لبخندی زیبا به دنبال یک مرکز تخصصی می باشید، پیشنهاد ما به شما کلینیک دکتر دارایی در ولنجک است. برای رزرو نوبت و مشاوره به وب سایت این کلینیک مراجعه نمائید.

در صورتی که نیاز به انجام خدمات تخصصی مانند بلیچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و… داشتید با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی در تماس باشید.