ونیر برای دندان قروچه

در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را راجع به ونیر برای دندان قروچه در اختیارتان قرار بدهیم. ونیر یک راهکار عالی و پرطرفدار برای بهبود زیبایی و ظاهر دندانها است. این تکنیک، با استفاده از لایه‌های نازکی از مواد روی سطح دندان‌ها، مشکلات ظاهری دندان را برطرف می‌کند و لبخند شما زیبا و جذاب می‌کند. با استفاده از ونیرها نواقصی مانند زردی، شکستگی‌های سطحی و فواصل کوچک بین دندانها را رفع میشود.

دو نوع کلی ونیر (کامپوزیتی و سرامیکی) برای برطرف کردن مشکلات و نواقص دندان استفاده میشود. هر نوع مزایا و ویژگی ها و مشکلات خاص خود را دارند. اما انتخاب بهترین نوع ونیر برای کسانی که با دندان قروچه دست و پنجه نرم میکنند به نظر متخصص دندانپزشکی بستگی دارد.

دندان قروچه چیست؟

برای این که راجع به ونیر برای دندان قروچه بیشتر بدانیم بیایید ابتدا ببینیم دندان قروچه چیست سپسبه بررسی ونیر برای دندان قروچه بپردازیم. دندان قروچه یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب به حساب می‌آید و یک فعالیت غیرارادی عصبی-عضلانی است. این اختلال منجر به درد عضلانی، اختلالات مفصلی تمپورومندیبولار (TMJ) و سردرد میشود و در موارد شدید حتی ممکن است باعث آرتریت مفاصل تمپورومندیبولار شود. دندان قروچه یکی از علل اصلی دندان درد نیز محسوب می‌شود.

در دندان قروچه یا بروکسیسم (Bruxism) فرد بدون اینکه چیزی بجود، دندان‌های خود را به هم می‌ساید. در دندان قروچه دندانها به صورت جانبی یا در جهت عقب و جلو ساییده میشوند و اغلب فرد ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهد.

فشردن دندان‌ها (Clenching) حالتی است که فرد دندان‌های خود را به روی یکدیگر نگه می‌دارد و عضلات فک را منقبض می‌کند. این فعالیت ممکن است در طول روز یا شب رخ دهد، اما دندان قروچه در هنگام خواب بیشتر است و کنترل آن سخت‌تر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: رنگ کامپوزیت ونیر

 

ونیر برای دندان قروچه

علت دندان قروچه چیست؟

قبل از اینکه به بررسی ونیر برای دندان قروچه بپردازیم بیایید علت دندان قروچه را بررسی کنیم. علت اصلی دندان قروچه هنوز به طور کامل مشخص نشده است اما چند عامل مختلف در این اختلال دندانی نقش دارد.

ساختار نامناسب دندان‌ها: ساختار نامناسب دندان‌ها باعث فشردگی نامناسب و ساییدگی آنها میشود.

اختلالات خواب (آپنه تنفسی): اختلالات خواب مانند آپنه تنفسی منجر به فشردن دندان‌ها و به دنبال آن، دندان قروچه میی شود.

استرس، اضطراب، تنش و فعالیت بیش از حد: استرس و تنش‌های روانی باعث فشردن دندان‌ها و دندان قروچه شدن آنها می شوند.

مصرف مواد مخدر و الکلی: مصرف دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر عوارض جانبی از قبیل فشردن دندان‌ها و دندان قروچه شدن آنها را ایجاد می کنند.

مصرف برخی داروها: برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی نیز باعث افزایش فشار بر دندان‌ها و ساییدگی آنها می شوند.

بیماری‌های مرتبط: برخی بیماری‌ها مانند بیماری پارکینسون و بیماری رفلاکس معده با ساییدن دندان‌ها در شب و دندان قروچه همراه است.

عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی نیز ممکن است نقشی در افزایش خطر ابتلا به دندان قروچه داشته باشند.

تشخیص و درمان دندان قروچه بستگی به شناخت دقیق علت این وضعیت دارد، بنابراین مشاوره با دندانپزشک برای تشخیص دقیق و درمان مناسب اهمیت دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تغییر رنگ کامپوزیت

 

ونیر برای دندان قروچه

انواع ونیر دندانی چیست؟

برای این که بدانیم آیا ونیر برای دندان قروچه مناسب است یا نه بیایید ابتدا با انواع ونیر آشنا شویم سپس ببینیم کدام نوع ونیر برای دندان قروچه بهتر است. ونیر دندان به دو دسته کلی تقسیم می شود:

  • ونیرهای کامپوزیتی

در اینجا می خواهیم از ونیر کامپوزیت می توان به عنوان ونیر برای دندان قروچه استفاده کرد یا خیر؟ ونیرهای کامپوزیتی یکی از روش‌های مؤثر و سریع برای بهبود ظاهر دندان‌ها و اصلاح مشکلات مختلفی مانند بدفرمی‌ها، بدرنگی‌ها، فواصل باز بین دندان‌ها، ترک‌های دندانی و بهم ریختگی‌ها هستند. این روش درمانی در یک یا دو جلسه انجام شود و اغلب نیاز به کار لابراتوار ندارد، بنابراین آن را در مطب یا کلینیک دندانپزشکی انجام می دهند.

ونیرهای کامپوزیتی با استفاده از مواد رنگ دندان یا کامپوزیت‌های مخصوص زیبایی، به طور مستقیم بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌گیرند تا نقص‌ها و تغییر رنگ‌ها را اصلاح کنند. انتخاب رنگ دندان‌ها با توجه به خواست بیمار و تأیید دندانپزشک انجام می‌شود.

گاهی اوقات، برای رسیدن به رنگ دندان‌های روشن‌تر و نتیجه ایده‌آل‌تر، انجام بلیچینگ (سفید کردن دندان‌ها) قبل از ونیرگذاری توصیه می‌شود. در این روش، دندانپزشک با استفاده از کامپوزیت‌های زیبایی به فرم دادن و اصلاح شکل دندان‌ها می‌پردازد و ممکن است برای تکمیل و پالیش نهایی به جلسه دومی نیاز باشد.

یکی از مزایای مهم ونیرهای کامپوزیتی، حداقل تراش دندان و در برخی موارد حتی عدم نیاز به تراش دندان است که این امر باعث حفظ ساختار طبیعی دندان‌ها می‌شود.

این نوع ونیر با توجه به اینکه از حداقل تراش برای نصب بر روی دندان استفاده میشود، یک نوع ونیر مناسب برای دندان قروچه است.

ونیر برای دندان قروچه

  • ونیر سرامیکی

حال بیایید ببینیم آیا از ونیر سرامیکی می توان به عنوان ونیر برای دندان قروچه استفاده کرد؟ ونیر سرامیکی نوعی ونیر هستند که به صورت یک لایه نازک سرامیکی یا چینی به ضخامت حدود ۵ تا ۶ میلی‌متر ساخته می‌شوند و روی سطح دندان قرار می‌گیرند. این روش زیبایی به بهبود طرح لبخند و ردیف کردن دندان‌ها کمک می‌کند.

پس از تراشیدن مقدار معینی از مینای دندان و قالب‌گیری از دندان‌ها، قالب به لابراتوار فرستاده می‌شود. در لابراتوار، با توجه به نظر دندانپزشک و خواست بیمار، رنگ و فرم مناسب به لامینیت‌ها داده می‌شود. سپس، در جلسات بعدی، این لامینیت‌ها اصلاح شده و روی دندان بیمار تست می‌شوند و در نهایت به دندان چسبانده می‌شوند.

ونیرهای سرامیکی برای بستن فواصل بین دندان‌ها، اصلاح بهم ‌ریختگی‌های خفیف دندانی، روشن کردن دندان‌های تیره رنگ‌، پوشاندن دندان‌های لکه‌دار و ترمیم دندان‌های لب ‌پر شده یا شکسته به کار می‌روند. این روکش‌ها رنگ و شکل دندان‌ها را تغییر داده، اما این تغییرات غیرقابل برگشت هستند و نمی‌توان آنها را برداشت. ونیرهای سرامیکی در برابر لکه‌ها مقاوم بوده و بازتاب نور در آنها شبیه به دندان‌های طبیعی است.

اما تغییر رنگ و شکل ونیرها پس از چسباندن امکان‌پذیر نیست. فرآیند برگشت‌ناپذیر است، زیرا مقدار کمی از مینای دندان تراشیده می‌شود. نیاز به مراقبت‌های مناسب و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ و نگهداری ونیرها دارد.

با توجه به اینکه این نوع ونیر برای اصلاح بدفرمی دندان استفاده میشود، ونیر مناسبی برای دندان قروچه باشد اما در اختلال دندان قروچه به علت اینکه فرد عضلات فک اش را منقبض میکند احتمال شکستگی ونیر هست و این نوع ونیر هم شکل اش غیرقابل تغییر است پس انتخاب مناسبی برای این اختلال عصبی نیست.

امیدواریم اطلاعاتی را که راجع به ونیر برای دندان قروچه در اختیارتان قرار دادیم مفید واقع شده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما جالب باشد: تفاوت کامپوزیت و باندینگ دندان

کدام نوع ونیر برای دندان قروچه بهتر است؟

انتخاب نوع ونیر دندانی برای شما بستگی به نیازها و نظر دندانپزشک دارد. هر دو نوع ونیر، سرامیکی و رزین کامپوزیت، ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند و باید با دقت مورد بررسی قرار گیرند. ونیرهای سرامیکی با ظاهری طبیعی و ماندگاری بالا، در حالی که ونیرهای کامپوزیت با هزینه کمتر و پروسه‌ سریع‌تر، انتخاب‌ مناسبی هستند.

اما نکته مهم این است که هر دو نوع ونیر باید به دقت و با استفاده از مواد با کیفیت و توسط دندانپزشکان متخصص انجام شوند تا نتایج دوام بیشتری داشته باشند. بنابراین شما مراجعه کننده عزیزی که دندان قروچه دارید، بهتر است برای انتخاب نوع ونیر حتما با متخصص دندانپزشکی خود صحبت کنید تا ونیری برایتان انتخاب شود که با شرایط شما منطبق باشد.

در صورتی که نیاز به انجام خدمات تخصصی مانند بلینچینگ دندان، اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و …. داشتید با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر دارایی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *